Mijn reisplan

Je hebt nog geen bouwstenen of rondreis toegevoegd

• Je hebt nog geen bouwstenen of rondreis toegevoegd

tibet bewonerAnderen over ons

Op deze pagina plaatsen we korte reisverslagen over Tibet van reizigers die met Riksja Tibet zijn weggeweest. We hopen dat je door het lezen van deze stukjes niet alleen een beeld krijgt van Tibet zoals wij het beleefd hebben, maar ook een impressie van het land zoals onze reizigers het ervaren hebben.
      We hopen dat onderstaande reacties je helpen bij het samenstellen van je reis en/of de route. Besef wel: elke reis is weer anders en uniek. Maar dat je enthousiast terugkomt uit Tibet, dat weten we eigenlijk wel zeker.

Heb je ook een reisverslag gemaakt of een eigen website ontworpen en wil je je ervaringen delen, dan zouden we het leuk vinden om deze op onze e-mail info@tibetonline.nl te ontvangen. Je foto’s stellen we ook erg op prijs, we kunnen deze gebruiken voor onze website.

Reisverslagen Tibet

Tussen de gebedsvlaggetjes

Algemeen Tibet

Alleen de vlucht hierheen was al magisch… op 6 km hoogte hing een laag bewolking, waarboven je op een gegeven moment een hele bergkam BOVENUIT zag komen… en niet een klein stukje! Hier zit o.a. de Mount Everest of Qomolonga zoals ze hem hier noemen, bij. Werkelijk schitterend! Verder is het hier heel raar om te zien, net alsof je op de maan land. Allereerst is het 25 graden en er groeien wel wat bomen, maar verder bijna niets! Waar geen sneeuw ligt (pas boven 4500 m) ligt alleen maar rots, zand en stof. In dit land ontspringen de drie grote rivieren van Azie: de Yangtze, de Mekong en de Ganges. Twee van de drie zijn we al overheen gereden… ook zo’n raar idee. Reisverslag Tibet van Marga en Rob.

Eenmaal aangekomen zijn we vooral onder de indruk van de hoogte, dat wil zeggen onze longen. Zelf zijn we vooral geraakt door de prachtige mensen die we hier overal zien lopen. We zijn echt in een totaal andere cultuur terecht gekomen dan in ‘China’. Reisverslag Tibet van Leo Leichtenberg.

tibet monnik jokhang

Monnik in Jokhang, de heiligste plaats van Lhasa

Gebedsvlaggen in de wind

Lhasa
      Lhasa is niet onder woorden te brengen.. We kunnen een heleboel beschrijven, maar het is eigenlijk onbeschrijflijk en je moet het zelf ervaren!! Het blijkt de tijd voor de binnenlandse bedevaart te zijn. Dat betekent allerlei verschillende soorten mensen op straat in verschillende klederdrachten uit alle hoeken van het land. De straten zijn bezaaid met kraampjes waarin van alles en nog wat kunt kopen voor een spotprijs. Vooral de van alles en nog wat bestaat uit dingen die we niet eens kennen. Vleessnoepjes, Yakboter, vlees gewoon op de tafel in de zon met het haar van de Yak er nog op. Op de ochtend van de dinsdag deden we het gordijn van onze hotelkamer open en zagen we onze eerste sneeuw van deze winter!! Dit was ook de eerste sneeuw in Lhasa! Voor ons gaf het wel weer een extra dimensie aan ons verblijf in Lhasa. Gelukkig hadden we net een heerlijke winterjas gekocht!! Reisverslag Tibet van Dennis Rijnbeek.

Het paleis zelf bestaat uit 999 kamers in het witte en rode en gele gedeelte. Het rode gedeelte is volgestopt met Boeddha’s en ruimtes waar de Dalai Lama huisde. Allemaal offerplaatsen. De geur van yakboter die wordt gebrand bij wijze van olie en wierook. We hebben de geur er herkend en raken hem niet meer kwijt zolang we in Tibet verblijven. In de ‘butter tea’ in de restaurants, in winkels, op straat overal. Het blijft echter overweldigend, ook al omdat het nu helemaal leegstaat en het alleen maar een werelderfgoed is. Reisverslag Tibet van Irma van Loo uit België.

tibet over wereld

Onderweg naar Samye een tussenstop in het zand

Over het dak van de wereld

Lhasa – Samye – Gyantse – Shigatse – Lhasa
      Er is natuurlijk veel te veel gezien en meegemaakt om te beschrijven. Onderweg talloze dorpjes en we waren vooral verrast dat de boeren nog volop op het land aan het werk waren. Yak’s die ploegen voorttrekken, dames die met harken het sorghum o.i.d. op gooide om het kaf van het sorghum te scheiden. Kortom terug in de tijd. Onderweg zijn we ook een pas overgestoken. Op 5050 meter kijk je dan uit over de besneeuwde 7000+ meter hoge bergen. Helemaal top. Ook op deze hoogte ligt een meer. Werkelijk prachtig.
      In een hoek zit een monnik te zingen uit de heilige geschiften terwijl hij zichzelf begeleid op een trommel. De drum voel je door je lichaam trekken…. mooi toch. Reisverslag Tibet van Leo Leichtenberg.

Dit meer was smaragdgroen. Ook hier namen we onze tijd om te genieten van de pracht van de natuur en vooral van de stilte. Weinig plaatsen ter wereld die zo waanzinnig stil zijn… zeker niet als je op doortocht door China bent! Over 100 meter kon je elkaar letterlijk verstaan! Bizar gevoel. In het klooster van Shigatse bevindt zich een Boeddha van 26 meter hoog, helemaal in brons. Dit klooster kwam van 5500 monniken en heeft nu nog een actief monnikenbestand van zo’n 800 man. En dat zie je eraan. Alles is veel mooier onderhouden en het leeft er meteen veel meer. Reisverslag Tibet van Irma van Loo uit België.

tibet nomade nam tso

Nomade bij het Nam Tso meer

Tibet’s mooiste meer

De afgelopen twee dagen hebben wij doorgebracht aan het Nam Tso meer. Dit is het hoogste meer ter wereld en is in april nog geheel bevroren. Nadeel erg hoog en erg koud maar een groot voordeel is dat er in deze tijd nog geen toeristen zijn. Wij waren de enige twee zo gek om daar te slapen. Een special guesthouse nou ja een hutje van plastic schrootjes meer was het niet, maar dat bleek gelukkig meer dan wind dicht. Opnieuw een onvergetelijke ervaring rijker. Reisverslag Tibet van Patrick Lambrechts en Evelyne Schuivens.

De tocht door de uitgestrekte Tibetaanse hoogvlakte was fantastisch. Was het niet het geweldige uitzicht en de prachtige landschappen, dan was het wel het oogverblindende eerste contact met het Nam Tso meer. Onderweg reden we met onze gids langs de authentieke Tibetaanse dorpjes, waar je het echte Tibet terugvindt. Enquête van Felice van Zanten.

tibet everest

Marga en Rob bij de Mount Everest

Per jeep naar de Everest

Lhasa – Gyantse – Sakya – Rombuk – Everest Base Camp – Shigatse – Lhasa
      Vanuit Gyantse zijn we doorgereden naar Sakya. In het plaatsje zelf hebben we rustig rondgelopen wat gepraat met de lokale jeugd. De school kinderen hadden voor Tibetaanse begrippen een aardig Engels vocabulaire. We hebben dus een uur lang van 300 verschillende kinderen de vragen ‘how are you doning’ en ‘hello, wasyouneem’ beantwoord, hartstikke leuk.

Toen we na een korte nachtrust om 08:30 wakker werden bleek het 1 van de helderste dagen van het jaar te zijn. Onze gids heeft wel 100 keer gezegd hoe ‘lucky’ we waren aangezien de meeste mensen die naar Basecamp komen de top nooit te zien krijgen. Er was niet 1 wolk aan de lucht!!!! Bovenaan Basecamp 1 hebben we vervolgens een uur lang (we moesten voor het donker de valei uit zijn) in de zon naar de hoogste punt van de aarde liggen staren. Van het uitzicht op Mount Everest van zo dichtbij wordt je echt stil. Je zit al op 5200 meter hoogte en dan steekt er nog zo’n enorme berg van 3600 meter boven je uit, echt waanzinnig. We konden ons ook moeilijk zetten deze adembenemende (letterlijk ern figuurlijk) plek weer te verlaten. Reisverslag Tibet van Marga en Rob.

tibet onderweg nepal

Patrick en Evelyne per jeep onderweg naar Nepal

Dwars door de Himalaya

Lhasa – Gyantse – Shigatse – Sakya – Rombuk – Lao Tingri – Zhang Mu Kodari
      De vorige keer verlieten wij jullie vanuit Lhasa en zoals gezegd zijn wij inmiddels op weg naar Nepal. De eerste twee stops waren fantastisch. De rit onderweg is prachtig met schitterrende landschappen en precies dat waarvoor wij kwamen. Voordeel is ook dat de chauffeur ongeveer 60km per uur rijdt en je dus alle tijd hebt om ook het plattelandsleven in je op te nemen. Werkelijk waar wij hebben al veel gezien maar leven op deze hoogte is echt heel indrukwekkend. Tot slot nog iets over onze gids. Wat is hij goed en leuk. Wij zagen er eerlijk gezegd als vrijgevochten ‘backpackers’ wel een beetje tegen op om 10 dagen met iemand door een land te trekken. Nou hij voegt ontzettend veel toe en zonder hem was de beleving heel anders, echt helemaal top. Inmiddels hebben wij het droge Tibet verlaten voor een groen, vochtig en warm (lees 34 graden) Nepal. Het oversteken van de grens was weer een ongekend spektakel. Wij hebben de Chinezen officieel voor gek verklaard. Alle tassen checken op boeken om te kijken of er niets vreemds instaat over Tibet of Taiwan.

De uitgestrektheid, de nomaden, het straatbeeld en bovenal het fantastische weer hebben een diepe onvergetelijke indruk op ons gemaakt. Misschien wel onze mooiste tocht tot nu toe is dan ook niet in woorden te beschrijven. Reisverslag Tibet van Patrick Lambrechts en Evelyne Schuivens.

Stel zelf je eigen reis samen met onze Tibet bouwstenen